Ahad, 15 November 2009

Kuzi

11/15/2009 01:45:00 PG


Salam...

sebenarnya dah lama aku nak cerita pasal kuzi nih.. tapi tulahkan sibuk sangat sampai tidak sempat aku untuk melayari internet.. sebelum ini pula laptop aku kan di ICU, baru sahaja dia pulih dan alhamdulillah dia sihat sepenuhnya..

hah berbalik kepada cerita aku hari ini, kuzi... haha mesti korang pelik apasal tetiba kuzi jadi topiknya. sebenarnya aku nak cerita pasal masakan kuzi yang terkenal di kelantan.. sebenarnya baru pertama kali aku merasakan masakan kuzi nih.. sebelum nih bukan tidak mahu rasa tetapi tidak ada orang yang sudi mempelawa aku.. haha..

aku mencuba masakan ini bersama-sama dengan roti jala.. memang sedap.. masakannya mirip gulai.. eh nak tau aku cuba dimana?? haha pada musim perayaan dahulu banyak organisasi dan bahagia dalam usm termasuklah kafe2 yang ada mengadakan jamuaan jabatan terbuka jamuan rayalah.. pada kesempatan itu lah aku cuba merasa masakan kuzi ini..

Bahan-bahan yang diperlukan untuk memasak kuzi(untuk 5 ke 6 orang)

(Rempah)
# 1 sudu teh jintan manis
# 1 sudu teh jintan putih
# 1 sudu teh lada hitam
# 6 kuntum bunga cengkih
# 1 inci kulit kayu manis
# 4 biji buah pelaga-sila buang kulit dan ambil bijinya sahaja
# 1 kuntum caber
# 2 kuntum bunga lawang
# 800 gram - 1kg ayam
# sedikit saffron
# 2 ulas bawang putih
# 1 sudu besar garam
# 1 inci halia
# Minyak sapi untuk menggoreng
# 150 gram bawang besar
# 20 gram kepingan badam
# 1/2 cawan kacang tanah
# 40 gram kismis
# 1 ketul hati ayam-rebus dahulu
# 3 hiris lengkuas
# 2 hiris halia
# 1 batang serai
# 1 biji limau nipis
# 2 ulas bawang putih
# 200 ml susu sejat
# Sedikit saffron
# 1/2 cawan penyukat sos tomato
# 700 ml air
# 1 1/2 sudu teh garam
# 2 sudu teh gul

emm kalau boleh aku nak suruh emak aku masakan kuzi nih.. atau pun kalau susah cari sahaja isteri orang kelantan, haha itu pun kalau ada yang sudilah kan, maklumlah siapalah diriku ini.. huhu (ayat sedih).. boleh dia masakan aku kuzi setiap hari.. haha.. alamak dah pukul 3 nih.. pagi nanti ada kelas tissu bank.. isk dah nak habis sem pun ada kelas lagi kan?? hemmm

gambar dan rujukan: http://www.myresipi.com/top/detail/3238

Wasalam ~(@_,@)~

Sabtu, 14 November 2009

AndaLusia

11/14/2009 07:07:00 PTG

Salam...

eh pasal dengan tajuk nih?? betul ke?? ataupun aku sudah tersilap taip?? haha.. betulah tu.. Andalusia atau nama penuhnya Anak Dara Lanjut Usia.. gila.. pedas tajuk dan kupasan yang bakal aku terbitkan ini.. haha..

pertama sekali baik aku terangkan bagi yang tidak mengetahui apakah maksud andalusia.. maksudnya ialah seorang perempuan yang masih anak dara(tau2 je lah kan) atau pun belum kawin senang cerita sehingga mencapai umur yang lanjut.. selalunya masyarakat akan mengangap umur 28 dan keatas.. majoritinya lah.. jikalau sehingga umur tersebut seseorang gadis itu belum berkahwin, di pinang atau pun di risik ia akan dianggap oleh masyarakat sebagai gadis yang tidak laku.. sudah layak berkahwin tetapi belum berkahwin.. hah panjangnya, tapi inilah lebih kurang definisinya..

tapikan apa kena mengenagan aku pulak?? aku kan lelaki.. belum ada lagi istilah antelusia (anak teruna lanjut usia).. hehe.. eh tapi bujang lapok ada lah kan.. haha.. tapi bagi lelaki usia yang tua tidak menjadi masalah untuk berkahwin.. malahan ada yang berpendapat semakin tua usia seseorang lelaki itu semakin matang tingkah lakunya dan semakin kacak juga.. hehe.. jadi tidak hairanlah ramai yang kita dengar gadis berkahwin dengan lelaki tua..

mungkin le salah satu sebabnya terlampau memilih atau pun ibubapa yang terlampau memilih.. memang le memilih, mana ada ibu dan bapa yang tidak mahu melihat anaknya bahagia.. lebih2 lagi anak gadisnya.. dan mungkin juga perempuan itu sendiri yang jual mahal.. mungkin..

memang tidak dinafikan, kita patut memilih.. tetapi janganlah terlampau memilih.. takut nanti salah terpilih, terpilih yang lagi buruk.. dan satu lagi.. jika dah ada seseorang itu yang sanggup menyayangi kita, membelai kita, patut kita berfikir adakah kita akan berjumpa lagi dengan orang yang seperti itu pada masa akan datang.. kalau kita dah tahu, bertapa sanggupnya dia membuat sesuatu untuk kita, dengan ikhlas lagi dan sanggup menyusahkan diri dia sendiri untuk bagi kita gembira, adalah tidak patut untuk kita menolaknya.. pasti orang yang akan hadir pelbagai ragamnya: mungkin baik, buat-buat baik(ambik kesempatan), mungkin jahat.. emm...

Kesimpulannya, kita sepatutnya janganlah terlampau memilih.. setiap orang yang bergelar manusia itu tidak sempurna.. terimalah kekurangan dia dan hargailah kelebihan dia.. dan janganlah kita menyesaal bila kita meninggalkan sesuatu yang baik untuk mendapatkan sesuatu yg lebih baik, tetapi ia tidak seperti yang diharapkan.. kebahagiaan datang dari yang maha kuasa, bukan dari rupa paras semata-mata..

isk aku pun xtau nape nak ngepek nih.. haha.. tension gan exam kot

Wasalam.. ~(@_,@)~

Jumaat, 6 November 2009

JUMAAT Travel & Tour

11/06/2009 06:32:00 PTG

Salam..

hari ini memang hari hujan.. biasalah di kelantan ini bulan-bilan akhir ini adalah musim tengkujuh jadi hujan dan ribut selalunya akan berlaku.. banjir pula memang sering berlaku dan melanda negeri kelantan..

hari ini pun hujan seperti biasa.. dah berapa hari aku tidak dapat main tenis.. huh nanti mesti kemahiran makin berkurangan dan yang paling menonjol lemak-lemak lah yang akan bertambah.. tambahan pula waktu-waktu exam nih malas sahaja nak berjalan-jalan lepak kat meja sahaja membaca nota kuliah..

jadi pagi tadi aku terlajah tidur.. bangun-bangun dah pukul 12 lebih tu pun selepas mendapat satu sms dari kawan ajak solat jumaat.. aku bangun mandi lah... lebih kurang pukul satu aku pun turunlah naik mota kawan aku tuh dan bergeraklah menuju ke masjid...

sampai sahaja dekat pondok pengawal di pintu A usmkk.. hujan dengan lebatnya turun.. wahhh kami basah kuyup lah juga.. mula-mula ingat hujan biasa sahaja jadi tak bawa pun payung.. aku rasa macam nak berjalan sahaja pergi masjid boleh bawa payung, tapi kawan akutu nak isi minyak moto..

daripada kami terus basah jadi kami berteduhlah di 7E... kami ingat nak makan sahaja.. kalau nak ke masjid pun jauh lagi.. dengan ketiadaan payung, basah lah macam mana nak solat.. tidak lama kemudian ada 2 orang kawan bagi satu payung untuk kami jadi kami pun meneruskanlah perjalanan ke masjid

dalam perjalanan itu hujan makin lebat, ribut pun ada dan kami terpaksa mengharungi air yang makin dalam.. sampai sahaja di masjid, memang basah lah jugak pakaian itu.. memang kami rasa macam mengalami banyak rintangan sebelum dapat sampai ke masjid..

selepas itu sekali lagi kami terpaksa mengharungi air banjir, ribut dan hujan lebat untuk pulang.. sampai di tengah jalan, angin yang kuat merosakkan payung dan basahlah aku sekali lagi.. sampai kat 7E, kami berehat sekejap dan terus makan di gerai sebelah..

apabila hujan agak reda, barulah kami beransur pulang.. wah.. memang hari ini rasa macam sesuatu yang agak menarik dan mencabar pulah.. pertama kali pergi ke masjid yang terpaksa mengharungi rintangan ini.. haha.. mungkin ada hikmahnya dan palung bertuah aku berjaya jugak ke masjid dan solat jumaat daripada solat zohor sahaja kat bilik... oklah nak sambung belajar untuk kertas keempat Farmakologi Lanjutan.. GOOD LUCK!!!

Wasallam ~(@_,@)~