Selasa, 26 Januari 2010

USM Open Taekwondo Championship

1/26/2010 10:20:00 PTG


salam

lama dah aku x menulis dalam blog aku nih sebab sibuk sangat dengan mencari-cari tempat untuk latihan industri dan menncari-cari penasihat untuk projek tahun akhir... eh sedar tak sedar aku dah pun nak masuk ke tahun akhir rupanya.. haha

emm bukan pasal projek tahun akhir yang aku nak cerita pada catatan kali ini tetapi berkenaan dengan pertandingan terbuka taekwondo USM.. pertandingan ini adakan pada 22 hingga 24 jan lalu.. aku terpaksa ponteng kelas hari ahad lalu.. haha

tempat pertandingan itu adalah di dewan utama kampus kejuruteraan USM.. kampus ini terletak di transkerian dan berjiran dengan parit buntar kampung halamanku.. hehe.. jadi bila ada tawaran untuk menyertai pertandingan ini aku pun tanpa berfikir terus bersetuju untuk masuk sebab boleh balik ke rumah aku..

hari pertama jumaat kami sampai lebih kurang pukul 7 pagi selepas bertolah dari usmkk pukul 10 mlm lebih kurang sama dengan rombongan ke genting highland.. selepas itu kami di tunjukkan tempat penginapan.. aku hanya tinggal sekejap sahaja dan pada petang itu aku terus balik ke rumah dah bermalam di rumah sahaja...

hari pertama adalah untuk menimbang berat untuk menentukan kategori pertandingan.. selepas aktiviti tersebut aku dan yang lain bersial-sial terutama ke school of aerospace sebab kat situ banyak model jet pejuang, kapal terbang dan helicopter.

malam itu kami pergi ke karoke.. pada mulanya aku ingat hendak ke pasific penang, rupanya hanya berkaroke dan pusat karoke itu pula depan rumah aku sahaja... isk tapi tidak mengapa sebab aku boleh menjadi pemandu pelancong untuk kawan2 aku.. banyak juga lagu yg kami nyanyi sampai sakit tengkak.. haha

hari sabtu adalah kategori wanita, jadi aku dan hakim hanya jadi penyokong sahaja.. asma di belasah teruk haha, haida menang emas, atik perak dan ain gangsa.. low pula tanpa pingat.. perasmian jg pada hari yg sama oleh TNC HEPP Prof. Omar Osman...

hari ahad baru aku bertanding dengan hakim.. pagi2 lagi aku dah sampai, joging sikit untuk panas kan badan dan membuat senaman rengangan.. selepas itu aku pergi menyemak senarai peserta untuk kategori aku, ada 5 orang dan aku perlu menang satu kali untuk dapat gangsa. sapai giliran aku aku pun lawan.. lawan aku dari UPNM.. diorang army takut aku, kena belasah.. aku pun cuba sebaik mungkin.. penat betul aku berusaha untuk mendapatkan mata.. akhirnya aku tewas jua..

selepas itu hakim bertanding.. petangnya kami pun bersiap-siap untuk pulang.. kami bertolak pulang pkul 2..30 ptg dan sampai di usmkk 10 mlm.. aku mengalami kecederaan di kaki, capek2 juga dibuatnya dan bengkak juga di kaki.. hakim lagi la hingga berbalut kakinya..

tulah pengalaman ke dua aku masuk bertanding dalam sukan taekwondo.. aku rasa seronok sangat walaupun tidak mendapat sebarang pinggat untuk kali ini... aku akan terus menyertainya pada masa akan datang..

wasalam ~(@_,@)~

Sabtu, 16 Januari 2010

Solat Sunat Gerhana

1/16/2010 12:22:00 PTG


Salam...

tahukah anda apa itu gerhana?? kali aku nak cerita sikit tentang solat sunat gerhana dan cara-cara menunaikannya.. aku ramai yang tidak mengetahui cara menunaikannya.. solat sunaat gerhana ini atau pun dipanggil juga sebagai khusuf adalah sunat Muakkad sama ada bagi orang yang bermukim atau bermusafir, merdeka atau hamba, lelaki atau perempuan dan sama ada ditunaikan secara berjamaah atau bersendirian.

ia dilakukan untuk memperingati dan merupakan petanda kepada kebesaran kekuasaan Allah swt. Ia juga berupaya menjadi peringatan kepada manusia tentang azab dan nikmat yang dijanjikan Allah swt pada hambanya kerana fenomena gerhana ini sangat besar ertinya samada dari penghayatan iman dan sains. Ia bukan fenomena baru yang hanya berlaku pada akhir zaman ini tapi telah berlaku sejak alam ini dijadikan dan juga pada zaman Nabi saw yang dikenali sebagai sebaik-baik kurun.

dibawah ni aku selitkan cara-cara nya yang aku rujuk dari (http://epondok.wordpress.com/2010/01/14/solat-sunat-gerhana-matahari/)

Niatnya : “Sahaja aku solat sunat gerhana matahari dua rakaat mengikut imam kerana Allah Ta’ala” – (Jika berimam)

ataupun “Sahaja aku solat sunat gerhana matahari dua rakaat kerana Allah Ta’ala” – (Jika solat seorang diri)

Solat gerhana ini boleh dilakukan secara berseorangan atau secara berjemaah dan sebaiknya dilakukan secara berjemaah. Solat Gerhana mengandungi 2 rakaat, 4 al-Fatihah, 4 rukuk, dan 4 sujud. Iaitu seperti berikut :

Rakaat pertama

1. Niat solat Gerhana, Takbir

2. Baca Surah Al-Fatihah dan surah

3. Rukuk

4. I’tidal

5. Baca Al-Fatihah dan surah

6. Rukuk.

7. I’tidal.

8. Sujud dan seterusnya seperti solat biasa.

Rakaat kedua

1. Niat solat Gerhana, Takbir.

2. Baca Al-Fatihah dan surah.

3. Rukuk.

4. I’tidal,

5. Baca Al-Fatihah dan surah.

6. Rukuk.

7. I’tidal.

8. Sujud

9. Tahiyyat Akhir

10. Salam

—————————

*Sunat dibaca nyaring pada bacaan fatihah dan surah semasa sembahyang gerhana bulan, tidak disunatkan baca secara nyaring pada sembahyang gerhana matahari.

*setelah selesai sembahyang disunatkan membaca khutbah seperti dua khutbah hari raya, tetapi tidak disunatkan takbi pada dua khutbah itu.

*hendaklah khatib menyuruh taubat, bersedekah, puasa dan lainnya

Wasalam ~(@_,@)~