Isnin, 5 April 2010

Latihan Industri

4/05/2010 10:52:00 PTG


Salam...

wah minggu nih memang sibuk dengan OSPE.. tapi aku nak update juga blog nih nanti bersarang pula.. peperiksaan akhir aku bermula dari 19 april sampai 2 mei 2010.. dan cuti nih semestinya aku tidak bercuti.. huhu

latihan industri aku bermula dari 9 mei 2010 hingga bulan 9 julai 2010.. lebih kurang dua bulan.. aku membuat pilihan untuk menjalankan latihan industri ini berdekatan dengan rumah aku sahaja.. nanti boleh jimat belanja sebab kali ini PPSK tidak menyediakan elaun sara hidup untuk pelajar yang akan menjalankan latihan industri..

jadi tempat yang palin dekat dengan rumah aku adalah USM Penang.. kami semua lebih kurang 8 orang yang akan menjalani LI di situ.. siswa 2 orang dan siswi 6 orang.. aku dan rakan sepejuangan aku di tempatkan di Pusat Pengajian Sains Biologi USM.. kami berada di bawah Prof. Madya Dr. Mohd. Razip Samian...

di bawah ini ada sedikit ringkasan berkenaan dengan projeknya:

The research in my laboratory centres around 2 themes: 1) molecular genetics of bioplastic (polyhydroxyalkanoic acid, PHA) production in Pseudomonas sp.USM 4-55 and 2) structural biology of proteins.

We have already cloned key enzymes (phaC1, phaC2, phaZ and phaG) of PHA metabolism. We are currently characterising the phaC1 and phaC2 further. Production of transgenic plant producing PHA is another objective we are working on.

Structure and function studies on proteins is a new field that we embarked on. Currently we are working on the protease and lipase of psychrotolerant isolates from Antartica. We hope to clone the genes which would enable us to produce the amount required for structural studies. In collaboration with other investigators, we are also studying computer simulation of protein molecules.

In addition to the 2 major themes above, there are also projects on overexpression of proteins in Pichia pastoris and Bacillus megaterium.

Collaborators

RIKEN, Japan

ramai kawan-kawan aku buat di merata-rata tempat.. lagipun inilah sahaja peluang yang ada untuk menimba pengalaman belajar di tempat lain dan sebab itu aku tidak mahu membuat LI di kampus aku USMKK..

wasalam ~(@_,@)~

7 comments:

-me- berkata...

wow wow wowwwwwwwwwwwwwww.......
kita dop buat mende tu kan?????
ngeri seyh.............
huhuhuhu

Mohd LukMan berkata...

asal ngeri weh?? hoho

Unknown berkata...

all da best man......

Mohd LukMan berkata...

haha.. tq2.. weh aku nak tgk gambar dinner gojes ko.. haha

nf berkata...

Macam intersting (tapi sebenarnye tak faham ape2) :D

amira berkata...

huhu..latihan industri..waaa...x pe2...mira lmbat ag...katne ag leh wat??

Mohd LukMan berkata...

tehah: haha.. xpaham ek?? ala ak lak klu pasal dose2 MR xtau plak.. hehe

Cik Myra MPP: haha.. mana2 je yg mira suke.. universiti len pun xpe boleh je..