Sabtu, 25 September 2010

Deactivated

9/25/2010 03:27:00 PTG

salam..

dalam kesibukkan nih, aku terpaksa mengnyahaktifkan (betul ke dalam BM nih) muka buku (facebook) aku..

betul klau aku masih berfacebook satu kerja pun tidak boleh buat.. sedangkan banyak kerja yang belum siap..

bila siap sahaja logbook microbiology nih baru aku akan aktif semula..

hoho.. nak taip blog pun malas dan tiada masa.. sebab tu entry nih pendek dan ayat tungang-langgang.. hoho

wasalam ~(@_,@)~

Jumaat, 24 September 2010

Awan gelap vs pelangi indah

9/24/2010 06:49:00 PG


salam...

haha gempak tak tajuk di atas.. sebenar di sini aku ingin ceritakan dan juga mempunyai unsur-unsur nasihat.. kisah ini memang berlaku pada diri aku sendiri.. memang betul 100%

"tahukah anda kadang2 Allah sembunyikan mentari dengan awan gelap dan hitam.. kita tidak suka akannya tetapi sedarlah selepas itu Allah kurnikan kita pelangi yang sangat indah.."

maksud ayat atau prasa di atas adalah kita mesti akan sedih bila sesuatu kejadian buruk menimpa diri kita.. kita kecewa, hilang semangat, sedih, kadang2 rasa hidup ini tidak bermakna.. tetapi kita kena yakin jikalau kita tabah menghadapinya kita akan mendapat sesuatu yang sangat indah seperti pelangi itu.. kita akan dapat kebahagiaan dalam hidup.. masa itu baru kita sedah hidup ini tidaklah seburuk yang kita sangka tetapi bertukar menjadi sangat-sangat indah..

ini semua memang telah berlaku kepada aku sekarang.. dulu hidup rasa sangat tidak bagus.. selalu kecewa, sedih dan macam2 lagi.. syukur sekarang rasa hidup lebih bermakna.. sebabnya?? tidak perlu tahu kot.. hahhahah

**********************************************************************************************

cerita atau nasihat kedua pula berpandukan video di bawah tentang macam mana kita hendak memilih seseorang yang terbaik sebagai orang yang paling kita sayang:

###################################################



###################################################

biar aku terangkan maksudnya terperinci. maksudnya, kita perlu hargai apa yang kita dah jumpa ataupu seseorang yang hadir dalam hidup kita dan menyayangi kita.. tidak kiralah walaupun kita tidak menyayanginya. ini kerana seseorang itu adalah mungkin yang terbaik (rumput paling cantik). yang penting hati. dia ikhlas sayangkan kita.

tidak perlulah kita terus memilih, mencari orang lain yang mungkin belum tentu sanggup menyayangi kita sebegitu.. ingat lah di suatu masa nanti.. kamu akan tiada pilihan.. mungkin kamu tidak akan berpatah balik untuk memiliki semula orang itu, yakni yang menyayangi kita itu (semasa berjalan di padang jangan melihat ke belakang semula)..

akhirnya mungkin kita tidak akan dapat cari yang terbaik itu dan akhirnya satu apa pun kita tidak dapat.. (pulang tanpa rumput) ataupun suatu hari nanti kita terpaksa membuat pilihan terakhir dan mungkin pilihan itu tidak baik tetapi kita terpaksa menerimanya juga kerana tiada pilihan (mungkin terpaksa ambik rumput yang buruk walaupun tadi kita telah jumpa yang cantik)

kesimpulan akhir. kita patut terima seseorang yang menunjukan sayang yang ikhlas kepada kita tanpa mengira fizikalnya atau apa-apa pun.. sesunguhnya mungkin dia adalah terbaik untuk anda.. jika anda ingin juga meneruskan pencariaan, mungkin anda tidak akan jumpa lagi sebaik tadi..hati itu lebih penting daripada paras rupa.. pecayalah hati saja mampu memberi kebahagiaan selamanya..

kebayakkan orang suka tamak ingin yang paling baik. tapi percayalah kalau kita jumpa yang baik atau sederhana pun sudah kira yang terbaik kerana kita manusia adalah bukan yang terbaik

renung-renungkan dan selamat beramal..

wasallam ~(@_,@)~

bulan cantik

9/24/2010 01:11:00 PG


salam..

saja malam nih rasa bosan. tak tau nak buat apa.. nak menulis blog pun rasa malas sangat sekarang.. sibuk.. banyak sangat kerja.. nak tau kerja apa??

1. informatik kesihatan lanjutan (HI) - subjek yang banyak menda nak di buat.. cara permintaannya seperti kami menjalankan projek tahun akhir untuk kursus sains komputer.. punyalah susah dan detail nya..hhuhu

2. log book - long book pun sangatlah banyak.. semalam seharian aku duk menyalin dan menaip log book. itu pun rasanya baru siap dalam 20 %.. adaoi.. dengan "kes study" nya lagi untuk setiap ujian makmal tu..

3. presentation - yang ini pun aku tidak buat satu bende pun.. cari maklumat pun tak lagi.. tajuk pun masih samar2 paham.. adoi.. ini adalah subjek toxicology

4. CA HI - ca nih pun byak nak kena baca.. dahlah buku dalam bahasa melayu, jadi terpaksa ditranslasikan kepada bahasa inggeris sebab nanti soalannya dalam bahasa inggeris..

5. .... - haha yang ini susah di ungkap.. tapi yang ini best.. lama-lama pun tak apa.. tapi walaupun makan masa lama tapi aku rasa cam sekejap sahaja.. 5 jam rasa macam 1 jam.. hoho.. kalau kerja ni sahaja kan best.. hanya jumpa2 sahaja.. hehe

oklah nak sambung tengak cerita

wasallam ~(@_,@)~

Jumaat, 3 September 2010

Salam perantauan

9/03/2010 03:18:00 PG


Salam..


pagi ini aku akan balik ke Malaysia.. sangat seronok.. selama 4 bulan aku di perantauan bersahur masak sediri.. tidak sabar esok sahur emak masakan, berbuka pun sama. tidak perlu lagi ke bazar..


hehe... sahaja tulisan aku kali ini bergini.. saja buat-buat diri ini berada di perantauan.. mesti sedihkan orang, pelajar yang di perantauan.. huhu aku yang jauh 400km nih pun dah rasa sedih sangat kalau tidak balik inikan pula yang beribu km.. hoho


papepun aku dah nak balik.. kepada semua SELAMAT BERPUASA jangan malas-malas bukan raya lagi tau.. dan juga SELAMAT HARI RAYA.. minta maaf zahir dan batin..


wasallam ~(@_,@)~