Rabu, 28 Oktober 2009

Benarkah lelaki lurus orangnya???

10/28/2009 01:34:00 PG


Salam..

sama ada kita sedari atau tidak, lelaki memahami atau mengambil kira sesuatu perkara berdasarkan permahaman ndari aspek patah perkataannya, sementara wanita pula melihat kepada makna yang lebih mendalam.

bergitulah bagaimana otak dua gender ini berfungsi, tetapi ai sebenarnya boleh membawa kepada masalah. jadi disenaraikan di sini beberapa contoh masalah bagaimana lelaki berfikir secara 'satu hala' dan beberapa penyelesaian yang mungkin boleh diguna pakai.

1. kerja rumah isteri meminta si suami untuk menjemur pakaian di dalam mesin basuh. suami akan melakukannya tanpa banyak cerita. tetapi dia tidak perasan pinggan mangkuk kotor yang bertimbun atas singki atau lantai pula berpasir. maka isteri jangan terlalu mengharap suami akan melakukan kerja rumah tersebut tetapi sepatutnya memberikannya senarai tugasan.

2. bila suami melihat isteri macam dalam masalah dia akan bertanya "ada masalah?" apabila melihat muka isterinya masam. tetapi isteri akan menjawab "tidak ada apa2" dengan nada yang bermaksud sebaliknya(mempunyai masalah sebenarnya). isteri akan menganggap suami akan terus bertanya dan menenangkannya.. malangnya apa yg biasa dilakukan suami adalah menerima jawapan itu sepenuhnya dan meneruskan menonton tv.

3. jawab apa yg perlu sahaja.. bila teman wanita menghantar sms dimana ingin berjumpa. mid valley kul 8 mlm, ringkas sahaja jawapan tanpa langsung bertanyakan apa yang dilalui hari ini apatah lagi i love u kepadanya. kepada wanita tidak perlu terlalu berharap perkara itu akan berlaku. lelaki hanya akan menjawab apa yang ditanya sahaja.

kesimpulannya wanita tidak perlu menyimpan rasa sangsi memang sifat lelaki tidak melaporkan apa yang berlaku secara terperinci sebab kadangkala mereka tidak sedar pun sesuatu perkara itu berlaku...

dipetik dan diubahsuai dari: ruangan iklan, benarkah lelaki lurus orannya?, UTUSAN MALAYSIA, khamis 22 oktober 2009 muka 13...

Wasalam ~(@_,@)~

7 comments:

hanisah berkata...

no 2 n 3 tu sgt bt0l~

Mohd LukMan berkata...

yeke??
wah betul lah artikel ini.. tapi aku xlah sangat camni.. huhu

Din diet berkata...

mantap ah lukman skg! haha...

lea berkata...

aku setuju !

hanisah berkata...

yg no.1 x bt0l sgt kot..

aku tgk abah aku slalu gak wat keja2 umah,,

basuh kain..(walaupun gne machine)
basuh pinggan, jemur kain...


nnti aku nk hubby aku cmtu gak~
amin..

lalalalala~

lunar wolf berkata...

..alahai...~...women n man shud more undrstnd their partnr..come on r...yg ppuan jgn tlmpauu nk snsitif, dan yg lelaki jgn tlampau xsensitif..tp hakikatnya yg hg post nie jugak jd skang nie kan?~

nono berkata...

hmmm....susah nk ckp....semuanya terpulang pd individu sendri...lelaki nie complicated kan?kan?...hehehehe