Jumaat, 15 Oktober 2010

TANDA-TANDA KEMATIAN SESEORAN

10/15/2010 12:13:00 PG

salam..

aku terjumpa satu note dan rasa ia sangat berguna kepada kita.. sama-sama sedar..

100 hari sebelum kematian:

Ini adalah tanda pertama dari Allah kepada hambanya dan hanya akan disedari oleh mereka-mereka yang dikehendakinya. Walaubagaimanapun semua orang Islam akan mendapat tanda ini cuma sama ada mereka sedar atau tidak sahaja. Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar. Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan mengigil.

40 hari sebelum kematian:

Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arasy Allah. Maka malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas kita antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa. Akan terjadi malaikat maut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih akan merasakan seakan-akan bingung seketika.

7 hari sebelum kematian:

Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba- tiba ianya berselera untuk makan.

3 hari sebelum kematian:

Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu di antara dahi kanan dan kiri. Jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti. Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam. Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.

1 hari sebelum kematian:

Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya.

Tanda akhir sebelum kematian:

Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikat maut untuk menjemput kita kembali kepada Allah yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula.

Kubur/liang lahat Setiap Hari Menyeru kepada Manusia Sebanyak 5 Kali.

1. Aku rumah yang terpencil, maka akan senang dengan selalu membaca Al-Quran.

2. Aku rumah yang gelap, maka terangilah aku dengan selalu sholat malam.

3. Aku rumah yang penuh tanah dan debu, bawalah amal soleh yang menjadi hamparan.

4. Aku rumah ular berbisa, maka bawalah amalan Bismillah sebagai penawarnya.

5. Aku rumah pertanyaan Munkar dan Nankir, maka banyaklah bacaan Laa illaa ha illallah, Muhammadur Rasulullah?supaya kamu dapat menjawabnya.

sumber : Tausyiahislamiyyah

Wasallam ~(@_,@)~

Sabtu, 2 Oktober 2010

the future from hadis

10/02/2010 12:18:00 PTG

salam...

Ketika bangsa Yahudi sedang asyik mencipta filem 2012 dan mentafsirkan akan berlaku malapetaka hebat dunia pada tahun 2012,sebenarnya Rasullullah s.a.w. telah memberi peringatan kepada kita lebih awal cuma kita yang terlepas pandang.

  • UPCOMING IMPORTANT ISLAMIC DATES

2010 Calendar

Islamic New Year: December 18, 2009 (1431 A.H.*)

Aashura: December 27, 2009

Ramadan: August 11 - September 8, 2010

Eid ul-Fitr: September 9, 2010

Hajj: November 14 - November 17, 2010

Eid ul-Adha: November 16, 2010

2011 Calendar

Islamic New Year: December 7, 2010 (1432 A.H.*)

Aashura: December 16, 2010

Ramadan: August 1 - August 29, 2011

Eid ul-Fitr: August 30, 2011

Hajj: November 4 - November 7, 2011

Eid ul-Adha: November 6, 2011

2012 Calendar

Islamic New Year: November 26, 2011 (1433 A.H.*)

Aashura: December 5, 2011

Ramadan: July 20 - August 18, 2012

Eid ul-Fitr: August 19, 2012

Hajj: October 24 - October 27, 2012

Eid ul-Adha: October 26, 2012

Cuba kira,1 RAMADAN pada tahun 2012 jatuh pada 20 JULY hari jumaat,jadi 3 AUGUST 2012 bersamaan 15 ramadan jatuh juga hari jumaat juga.

Berdekatan bumi ini akan mengejutkan semua orang yang sedang tidur,kehadiran satu suara yang amat dahsyat akan kita dengar dekat langit,bukan kiamat tapi huru hara tersebut akan melenyapkan umat manusia di atas muka bumi ini sebanyak 2/3,yang tinggal cuma 1/3 sahaja.(yang NASA Amerika memberitahu pada 21-12-2012 planet X akan lintas berdekatan bumi).Adakah kita semua ini tergolong dalam 1/3 tu.......ALLAH sahaja maha mengetahui.............cuba kita tengok hadis nabi di bawah ini dan kenyataan mengenai kalender Islam 2012.

Nabi berkata,tidak berlakunya kiamat kecuali hari JUMAAT...

Cuba anda lihat kalendar anda???Sejak kebelakangan ini kebanyakan peristiwa berlaku semuanya hari jumaat.

Kita sambut hari raya tahun ini,HARI JUMAAT.

Kita sambut Nuzul Quran,HARI JUMAAT.

Kita sambut hari raya haji tahun lepas,HARI JUMAAT.

Kita sambut 1 muharram tahun ini, HARI JUMAAT....

Kita sambut rabiullawal, HARI JUMAAT.......

Berlaku gerhana matahari,pada petang JUMAAT.

Berlakunya gerhana bulan pada pagi JUMAAT.

Berlakunya raya kristian pun,pada HARI JUMAAT juga.

Awal Zulhijjah pada tahun 2011 nanti,1 Zulhijjah 1432(28 Oktober 2011),hari jumaat juga.

Sekadar berkongsi salam peringatan ini,

Cuba lihat kalendar 21.12.2012(tarikh yang puak-puak yahudi sedang kecoh bahawa pada hari itu akan berlaku huru hara dunia) juga merupakan hari jumaat...Siap berani menetapkan tarikh yang miripnya jatu...h pada hari JUMAAT...namun..kita jgn terlalu percaya perkara ini...kiamat hanya ALLAH yang tahu bila...TETAPI RASULULLAH s.a.w juga turut memberi kita petanda-petanda UMAT AKHIR ZAMAN untuk kita sama-sama beringat...lihatlah sekeliling anda,Adakah itu masih tidak menunjukkan bahawa apa yang Rasulullah perkatakan pada 1400tahun dahulu,telah terbukti hari ini bahawa kita SEMAKIN HAMPIR DI AKHIR ZAMAN???Masihkah anda ingin mengatakan bahawa tanda-tanda masyarakat yang berlaku di sekeliling kita ini tiada kaitan dengan akhir zaman???Sungguh tersalah langkah anda,jika beranggapan demikian.Adakah masih tidak cukup bukti yang berlaku di persekitiran anda YANG MEMBUKTIKAN bahawa manusia hari ini bukan seperti manusia tetapi manusia BERTOPENGKAN SYAITAN BERFIKIRAN BINATANG.

Selepas membaca artikel ini,terpulang kepada sesiapa hendak percaya atau tidak.Hakikatnya sememangnya hari kiamat itu tidak diketahui dengan tepat bila akan berlaku tetapi tidak salah sekiranya kita menjadikan motivasi,inspirasi,kajian,peringatan Rasullullah s.a.w. ini supaya kita lebih sentiasa bersedia sebelum tiba hari yang tiada gunanya takhta,harta,isteri,rakan-rakan,kad kredit,kereta,saham dan niaga.

wasallam ~(@_,@)~

Sabtu, 25 September 2010

Deactivated

9/25/2010 03:27:00 PTG

salam..

dalam kesibukkan nih, aku terpaksa mengnyahaktifkan (betul ke dalam BM nih) muka buku (facebook) aku..

betul klau aku masih berfacebook satu kerja pun tidak boleh buat.. sedangkan banyak kerja yang belum siap..

bila siap sahaja logbook microbiology nih baru aku akan aktif semula..

hoho.. nak taip blog pun malas dan tiada masa.. sebab tu entry nih pendek dan ayat tungang-langgang.. hoho

wasalam ~(@_,@)~

Jumaat, 24 September 2010

Awan gelap vs pelangi indah

9/24/2010 06:49:00 PG


salam...

haha gempak tak tajuk di atas.. sebenar di sini aku ingin ceritakan dan juga mempunyai unsur-unsur nasihat.. kisah ini memang berlaku pada diri aku sendiri.. memang betul 100%

"tahukah anda kadang2 Allah sembunyikan mentari dengan awan gelap dan hitam.. kita tidak suka akannya tetapi sedarlah selepas itu Allah kurnikan kita pelangi yang sangat indah.."

maksud ayat atau prasa di atas adalah kita mesti akan sedih bila sesuatu kejadian buruk menimpa diri kita.. kita kecewa, hilang semangat, sedih, kadang2 rasa hidup ini tidak bermakna.. tetapi kita kena yakin jikalau kita tabah menghadapinya kita akan mendapat sesuatu yang sangat indah seperti pelangi itu.. kita akan dapat kebahagiaan dalam hidup.. masa itu baru kita sedah hidup ini tidaklah seburuk yang kita sangka tetapi bertukar menjadi sangat-sangat indah..

ini semua memang telah berlaku kepada aku sekarang.. dulu hidup rasa sangat tidak bagus.. selalu kecewa, sedih dan macam2 lagi.. syukur sekarang rasa hidup lebih bermakna.. sebabnya?? tidak perlu tahu kot.. hahhahah

**********************************************************************************************

cerita atau nasihat kedua pula berpandukan video di bawah tentang macam mana kita hendak memilih seseorang yang terbaik sebagai orang yang paling kita sayang:

###################################################


video
###################################################

biar aku terangkan maksudnya terperinci. maksudnya, kita perlu hargai apa yang kita dah jumpa ataupu seseorang yang hadir dalam hidup kita dan menyayangi kita.. tidak kiralah walaupun kita tidak menyayanginya. ini kerana seseorang itu adalah mungkin yang terbaik (rumput paling cantik). yang penting hati. dia ikhlas sayangkan kita.

tidak perlulah kita terus memilih, mencari orang lain yang mungkin belum tentu sanggup menyayangi kita sebegitu.. ingat lah di suatu masa nanti.. kamu akan tiada pilihan.. mungkin kamu tidak akan berpatah balik untuk memiliki semula orang itu, yakni yang menyayangi kita itu (semasa berjalan di padang jangan melihat ke belakang semula)..

akhirnya mungkin kita tidak akan dapat cari yang terbaik itu dan akhirnya satu apa pun kita tidak dapat.. (pulang tanpa rumput) ataupun suatu hari nanti kita terpaksa membuat pilihan terakhir dan mungkin pilihan itu tidak baik tetapi kita terpaksa menerimanya juga kerana tiada pilihan (mungkin terpaksa ambik rumput yang buruk walaupun tadi kita telah jumpa yang cantik)

kesimpulan akhir. kita patut terima seseorang yang menunjukan sayang yang ikhlas kepada kita tanpa mengira fizikalnya atau apa-apa pun.. sesunguhnya mungkin dia adalah terbaik untuk anda.. jika anda ingin juga meneruskan pencariaan, mungkin anda tidak akan jumpa lagi sebaik tadi..hati itu lebih penting daripada paras rupa.. pecayalah hati saja mampu memberi kebahagiaan selamanya..

kebayakkan orang suka tamak ingin yang paling baik. tapi percayalah kalau kita jumpa yang baik atau sederhana pun sudah kira yang terbaik kerana kita manusia adalah bukan yang terbaik

renung-renungkan dan selamat beramal..

wasallam ~(@_,@)~

bulan cantik

9/24/2010 01:11:00 PG


salam..

saja malam nih rasa bosan. tak tau nak buat apa.. nak menulis blog pun rasa malas sangat sekarang.. sibuk.. banyak sangat kerja.. nak tau kerja apa??

1. informatik kesihatan lanjutan (HI) - subjek yang banyak menda nak di buat.. cara permintaannya seperti kami menjalankan projek tahun akhir untuk kursus sains komputer.. punyalah susah dan detail nya..hhuhu

2. log book - long book pun sangatlah banyak.. semalam seharian aku duk menyalin dan menaip log book. itu pun rasanya baru siap dalam 20 %.. adaoi.. dengan "kes study" nya lagi untuk setiap ujian makmal tu..

3. presentation - yang ini pun aku tidak buat satu bende pun.. cari maklumat pun tak lagi.. tajuk pun masih samar2 paham.. adoi.. ini adalah subjek toxicology

4. CA HI - ca nih pun byak nak kena baca.. dahlah buku dalam bahasa melayu, jadi terpaksa ditranslasikan kepada bahasa inggeris sebab nanti soalannya dalam bahasa inggeris..

5. .... - haha yang ini susah di ungkap.. tapi yang ini best.. lama-lama pun tak apa.. tapi walaupun makan masa lama tapi aku rasa cam sekejap sahaja.. 5 jam rasa macam 1 jam.. hoho.. kalau kerja ni sahaja kan best.. hanya jumpa2 sahaja.. hehe

oklah nak sambung tengak cerita

wasallam ~(@_,@)~

Jumaat, 3 September 2010

Salam perantauan

9/03/2010 03:18:00 PG


Salam..


pagi ini aku akan balik ke Malaysia.. sangat seronok.. selama 4 bulan aku di perantauan bersahur masak sediri.. tidak sabar esok sahur emak masakan, berbuka pun sama. tidak perlu lagi ke bazar..


hehe... sahaja tulisan aku kali ini bergini.. saja buat-buat diri ini berada di perantauan.. mesti sedihkan orang, pelajar yang di perantauan.. huhu aku yang jauh 400km nih pun dah rasa sedih sangat kalau tidak balik inikan pula yang beribu km.. hoho


papepun aku dah nak balik.. kepada semua SELAMAT BERPUASA jangan malas-malas bukan raya lagi tau.. dan juga SELAMAT HARI RAYA.. minta maaf zahir dan batin..


wasallam ~(@_,@)~

Sabtu, 28 Ogos 2010

BURUNG = BIRD

8/28/2010 10:29:00 PTG


salam


petang semalam aku pergi awal ke bazar ramadhan sebab kawan aku nak main petang tu. pertama kali aku pergi awal ke bazar.. selama ini aku tidak suka pergi awal sebab ramai sangat orang rimas betul tambahan pula panas.. hehe..


oleh sebab aku pergi awal jadi balik pun awal lebih kurang 6.30 petang dah sampai di bilik.. nak tunggu berbuka lambat lagi jadi aku pun pergilah bersiar-siar.. memang lama sungguh aku tak beriadah sebab kasut sukan aku dah rosak.. nak beli malas tunggu balik rumah nanti baru beli..


jadi petang semalam aku pun terpikir untuk bersiar-siar melihat bangunan pentadbiran baru usmkk yang hampir siap itu.. aku pun masuk ke dalam.. tengok tiada siapa pun jaga mungkin tidak siap sepenuhnya.. tetapi air dan elektrik sudah berfungsi.. hmm memang besar juga.. ada banyak bilik-bilik pejabat, ada yang dah berkapet..hoho


aku pun masuk dari satu bilik ke satu bilik melihat-lihat.. sampai ke satu bilik di tingkat 1 aku terkejut bilabuka pintu... buka sahaja pintu aku ternampak seekor burung eh bukan dua ekor.. seekor lagi telah mati.. burung yang satu itu apabila tengok aku terus terbang lari.. pukkkkkkkkk


burung itu jatuh.. rupa-rupanya tingkap bilik itu semua tertutup.. burung itu kelihatan letih mungkin dah beberapa hari di situ sehinggakan kawan dia pun sudah mati.. aku pun cuba menghampirinya.. tetapi dia terbang dah terhantuk tingkap lagi.. aku pun tolonglah dengan membuka tingkap itu.. tapi diamasih tidak dapat keluar..


sampai seketika aku pun pergi ke arah dia dah terus tangkap.. haha pertama kali dapat pengang burung liar.. mungkin kerana letih sangat sebab itu dia tak mampu lari dari aku.. aku ambil dah lepaskan dia sambil ucap "bye2" haha.. sedih pula cerita ini..dia pun terbang bebas seperti biasa.. aku.. aku rasa macam hero pula dapat selamatkan burung.. haha mengharapkan macam cerita dongeng nanti burung itu akan balas jasa.. hehe..


apa-apapun aku seronok semalam dapat bersiar-siar makan angin.. alangkah bagusnya dapat terbang bebas macam burung itu.. bebas dari masalah.. huhu.. hmm nih esok ada CA lagi.. lepas CA nih mungkin aku boleh bersuka-suka sekejap.. mungkin akan ke KB atau WCY nak beli buah tangan untuk keluarga balik nanti.. ok


wasallam ~(@_,@)~

Jumaat, 27 Ogos 2010

Apa nak jadi

8/27/2010 03:18:00 PTG


Salam...

pada bulan ramadhan yang semankin hendak meninggalkan kita ini aku ingin membuat satu ulasan.. ulasan apa?? ulasan tentang gadis-gadis melayu sekarang.. sebelum itu aku ingin memohon maaf jika kata-kata aku nanti keterlaluan, menyingung perasaan orang atau pun pendapat aku ini salah.. aku bukan apa cuma rasa sedih sangat melihat situasi gadis-gadis sekarang atau lebih baik lagi gadis-gadis melayu beragama islam.. sesungguhnya aku cuma nak berkongsi pendapat, aku tau aku nak nasihatkan orang tapi aku sendiri pun bukan baik sangat.. tapi paling kurang pun aku saling igat-mengigatkan...

hmm pada pandangan aku, perkara yang paling membimbangkan dan mencemarkan imej gadis2 islam sekarang adalah pakaian.. hmm aku tahu korang semua pun perasan dan tahu apa yang hendak aku ceritakan bila aku sebut pakaian.. pada pandangan aku yang tidak seberapa penuh dengan kekuragan nih aku tengok gadis2 skrang suka berpakaian ketat.. entah kekadang bukan gadis sahaja yang dah ada suami dan anak pun begitu..

lagi satu aku berada di kelantan nih aku tengok bagus lah gadis2 di sini kalau nak di bandingkan dekat Penang sana lagi teruk, kebayakkannya bertudung.. tetapi malangnya sekarang tudung macam fesyen bukan bertujuan untuk menutup aurat.. sebabnya aku tengok ramai yang bertudung tapi berbaju lengan pendek.. ketat tuh tak payah ceritalah.. sudah semestinya.. tahukan mereka aurat buka sahaja tidak boleh nampak rambut tetapi seluruh anggota kecuali muka dah tapak tangan..

dalam pemakaian tudung pula, malau pun berbaju tangan panjang tetapi tetap tudung itu diselakan ke atas.. kononnya berfesyen sampai tidak menutup dada.. hais bukankah ini serupa juga dengan tidak bertudung.. aku berani jamin berapa oranglah yg bertudung, dan tudung itu menutupi dadanya.. cuba korang perhatikan.. tak pun ada yang bertudung tetapi di hujun tudung itu korang tengok terkeluar rambut2 yg panjang macam ekor kuda.. hmm cubalah renung2kan.. bagaimana islam nak kuat kalau umatnya begini.. agaknya inilah strategi baru yahudi untuk menjatuhkan kita selepas dia tawan ilmu2 pengetahuan islam dahulu.. kita makin hilang..huhu

sekali lagi aku mohon maaf kalau ada kata2 aku salah dan tidak betul.. silalah perbetulkan aku kalau ada salah, aku manusia biasa yang sering melakukan kesalahan.. niat aku di sini hanya untuk memperigati sesama islam. aku sedih dan kecewa dengan pakaian gadis2 sekarang.. adakah satu masa nanti, tidak akan ada lagi gadis2 melayu islam yang sopan santun?? huhu

banyak lagi aku nak cerita tapi takut tiada yg sudi baca jadi tidak sampailah mesej sebenar tulisan aku kali ini..

wasallam ~(@_,@)~

Ahad, 22 Ogos 2010

Presentation

8/22/2010 02:22:00 PG

Salam..

isnin nih 23 ogos 2010 aku ada "presentation" untuk proposal kajian aku untuk projek tahun akhir.. wah punyalah sibuk aku sampai aku "deactivate face book".

bukan apa kalau benda itu masih ada aku tidak dapat membuat kerja.. apabila aku mencari0-cari maklumat mulalah tangan ini mengomen-gomen di "wall" muka buku itu..

itulah sebabnya aku terpaksa... hoho


"wish me luck for that presentation"

wasallam ~(@_,@)~

Jumaat, 13 Ogos 2010

The Future

8/13/2010 11:57:00 PTG

THE FUTURE
IS BELONGS TO THOSE
WHO BELIEVE
IN THE BEAUTY OF
THEIR DREAMS

Sabtu, 7 Ogos 2010

Bulan yang sibuk

8/07/2010 01:36:00 PTG


Salam..

wow lamanya aku tidak menulis dalam blog ini.. tulah masuk sahaja semester pelbagai kerja dan tugasan muncul.. tidak di sangka bergini rupanya kehidupan sebagai pelajar tahun akhir..

antara tugan aku bulan ini:

1/ CA Health Informatik yang sukar memahami nota-notanya
2/ Laporan latihan industri (mini tesis) yang banyak
3/ Persembahan akademik untuk health informatik.. tidak buat lagi
4/ "Research Proposal" untuk projek tahun akhir..
5/ Laporan buku log praktikal bioperubatan yang banyak lagi tidak diisi
6/ seminar dan kajian kes..

huh memang memenatkan.. kalau dahulu banyak masa lapang tapi sekarang sangat sesak.. pagi mula pukul 8 paling awal sampailah 6 petang paling lewat setiap hari..

tapi tidak mengapa, sebab aku makin gembira untuk bergraduasi tahun depan.. sangat tidak sabar.. DTSP aku datang!!!!

Wasallam ~(@_,@)~

Rabu, 23 Jun 2010

SDS-PAGE

6/23/2010 10:41:00 PTG

Salam..

akhirnya.. tamat juga latihan industri aku untuk Ijazah Sarjana Muda Sains Kesihatan (bioperubatan) (USM).. hehe..

hari ini adalah hari terakhir aku menjalankan LI.. tugasan terakhir SDS-PAGE.. ini adalah satu kaedah untuk mengasingkan protein mengikut saiz.. sebelum itu aku membuat 'run gel' terakhir juga..

memang seronok berLI di sini walaupun kekadang ada masalah.. terima kasih kepada pelajar-pelajar MS dan phD dalam makmal 414 kerana sudi memberi tunjuk ajar.. kamu semua memang baik-baik.. terasa sedih untuk meninggalkan mereka.. terhibur sangat dengan telatah mereka dan memang langsung tidak bosan bila berbual bersama mereka..

akhir sekali esok aku akan jumpa Dr. Razip untuk tandatangan borang penilaian.. dan kalau semua selesai esok aku akan bertolak pulang ke Parit Buntar (rumah aku la).. mungkin nanti hari khamis aku akan datang semua untuk mengucapkan selamat tinggal dan terima kasih kepada semua pelajar-pelajar dalam makmal 414..

jumpa lagi..

wasallam,, ~(@_,@)~

Isnin, 21 Jun 2010

cinema on 19

6/21/2010 01:02:00 PG

salam..

haha kali ini catatan aku bertajuk bahasa inggeris.. hoho..

19 jun sabtu hari itu aku pergi berjalan-jalan.. macam biasa alang-alang berada di pulau pinang ini aku pun hendaklah menonton filem.. sepatutnya setiap minggu aku akan balik ke rumah. cuma minggu ini aku tidak balik sahaja hendak meluangkan masa di sini sebelum pulang ke kelantan..

hari itu sahaja dua filem aku tonton.. habis pokai duit aku..huhu.. filem pertama THE KARATE KID.. ini aku tonton di komplek bukit jambul.. seronok juga cerita dia.. banyak yang tersirat.. yang paling aku tidak boleh lupa ialah "JAKET".. bila anda-anda tonton filem ini anda akan tahu jaket yang dimaksudkan sebab sukar aku terangkan di sini..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

filem ke-2 pula THE A-TEAM.. pun seronok.. filem ini aku tonton di queensbay pula.. penuh aksi menceritakan perjuangan untuk membersihkan nama kumpulan A-Team tersebut dari tuduhan palsu... memang penuh aksilah..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

malam itu pukul 10.30 kami balik.. dalam pukul 11 malam baru sampai di desasiswa.. wow best.. terima kasih kepada kawan-kawan yang sudi menemani..haha

wasalam ~(@_,@)~

Rabu, 16 Jun 2010

Joging

6/16/2010 11:49:00 PTG

Salam..

petang tadi baru aku dapat berjonging.. sebabnya petang tadi tak hujan.. walaupun kerja makmal hari nih banyak dan aku keluar pukul 6 petang..

hmm memang lama tak jonging sejak akhir bulan mac hari tuh.. maklumlah masuk sahaja bulan april dah sibuk dengan peperiksaan, OSPE tarikh akhir hantar kerja kursus..

bila dah lama tidak joging stamina pun makin kurang.. baru sahaja buat dua pusingan dah pancit.. huhu.. tidak apa hari seterusnya cuba tambah lagi.. yaehhhhh

wasalam ~(@_,@)~

Rabu, 9 Jun 2010

semangat!!!

6/09/2010 11:01:00 PTG

salam..

hmm aku pun tak tahu.. sekarang semangat makin menghilang.. mungkin selepas tengok keputusan peperiksaan semester ini kot..

aku dah hilang semangat untuk terus berLI, nak buat projek tahun akhir dan meneruskan sesi semester nanti..

tolonglah semangat datang lah

kalau dulu masa tingkatan lima masa nak ambil SPM.. semangat aku tinggi sangat.. aku pun tak tahu dari mana dia datang.. aku tak kisah penah letih tak melibatkan diri dengan sosial..

masa matrik pun begitu.. semangat terutama semester ke 2 selepas keputusan semester 1 aku teruk..

tapi sejak masuk ke U.. semangat semua hilang.. belajar main-main.. kenapakah?? mungkin kita rasa bangga atau matlamat tercapai iaitu hendak ke menara gading.. bila dah tercapai kita mulalah leka.. tanpa disedari masuk ke U adalah satu permulaan bukan pengakhiran..

semangat datanglah.. aku nak terus berusaha demi diri, keluarga, bangsa, negara dan agama.. huhu

wasallam ~(@_,@)~

Rabu, 19 Mei 2010

Makmal 414

5/19/2010 11:19:00 PTG

salam..

"Welcome to laboratory 414" kata abang Chai salah seorang pelajar di makmal itu.. mulai dari semalam aku dah bermula membuat kerja-kerja makmal.. makmal ini diberi nama makmal 414 yang diselia oleh Prof. Madya Mohd Razip Samian dan Prof. NN...

hari selasa aku buat NR media dan TNE buffer.. bagaimana yang hasilkan EDTA 0.5 M pH 8.0 dan larutan TRIS pH 8.0.. lepas itu cara membuat NR + Agar + Sucrose 15%

hari rabu aku buat transformation, salah satu proses dalam pengklonan bakterial mengandungi gen yang dikehendaki.. cara membuat LB (luria broth) dan LA (luria agar)..

esok pula aku akan buat penyaringan (screening) untuk mengambil bakteria yang hanya mengalami "transformation".. dan akan juga membuat "genomic extraction"..

wasalam ~(@_,@)~

Rabu, 12 Mei 2010

NASHOB itu apa???

5/12/2010 04:26:00 PTG

salam...

hari ini dah hari ke-3 aku berada di usm nih.. dan 3 hari ini aku tidak tahu mahu buat apa.. macam hari ini aku hanya tidur, makan dan berFB.. huh memang NASHOB betul.. hendak berjalan-jalan tetapi tidak sanggup.. sudahlah jauh hendak pergi dari satu tempat ke tempat yang lain tambahan pula cuaca yang agak terik sekarang..

seperti aku ceritakan dahulu penyelia aku agak sibuk minggu ini.. jadi terpaksalah kami berjumpa dengannya esok.. cepatlah esok tiba, aku sudah tidak tahan..

aku berharap sangat esok semuanya berjalan lancar dan aku akan dapat tugasan.. bahagianya.. jadi malam ini aku akan membaca sedikit journal berkaitan PHA supaya memahami serba sedikit tentang penyelidikan yang akan kami lakukan nanti..

ok.. aku mahu ke gym atau kolam renang petang ini bersama dengan temanku.. kepada teman aku yang satu penyelia itu, esok kita tidak akan bosan lagi, HARAPLAH.. huhu

(tajuk catatan aku NASHOB.. harap anda paham ye.. hehe)

wasallam ~(@_,@)~

Selasa, 11 Mei 2010

diaktifkan!!

5/11/2010 11:50:00 PTG

salam..

hari isnin baru aku sampai ke usm pulau pinang.. aku bertolak agak lewat dari rumah lebih kurang pukul 11 pagi.. maklumlah kat rumah tiada siapa, keluarga aku pergi ke negeri sembilan menhantar adik aku ke KMNs.. jadi tinggal aku sorang terpaksa pastikan rumah dikunci dengan sempurna..

lebih kurang 1.00 ptg baru aku sampai ke usm.. aku terpaksa menaiki 3 kenderaan.. pertama bas dari rumah aku ke butterworth.. dari situ aku akan menaiki feri ke jetty.. dari jetty naik bas "rapid penang" ke usm..

**********************************************************************
bakteria yang menghasilkan PHA
**********************************************************************

sampai sahaja aku tinggal di bilik teman sebelum kunci diambil.. aku mandi dan siap-siap.. lebih kurang pukul 2.20ptg aku tiba di Pusat Pengajian Sains Kajihayat.. aku menunggu temanku yang di bawah penyelia yang sama.. lebih kurang pukul 2.45 ptg baru kami bergerak..

alamak.. sesat pulak.. maklumlah pertama kali menjejaki PPSK.. 3 ptg lebih baru kami jumpa makmal penyelia kami.. tapi malangnya dia sudah tiada.. jadi apa boleh buat terpaksalah kami tunggu sehingga hari khamis ini..

pagi tadi aku pergi ke perpustakaan untuk daftar wless dan mencari-cari artikel atau journal berkaitan PHA tajuk kajian kami.. pada masa yang sama aku mengunakan komputer di situ untuk mendaftar wless USM HOTSPOT.. akhirnya AKTIFlah hidup aku di usm ini selama 8 ke 9 minggu..

jumaat ini aku ingat nak balik sekejap.. ambil barang-barang yang masih ada di rumah.. ok..

wasallam ~(@_,@)~

Jumaat, 30 April 2010

wah terkejut!!!

4/30/2010 04:29:00 PTG

salam..

akhirnya sampai juga aku ke penghujung semester 6.. peperiksaan pun hanya tinggal satu sahaja lagi.. tapi bila aku ingat-ingat kembali,, selama 3 tahun aku bergelar mahasiswa apa telah aku buat?? pengalaman??

memang sepanjang aku bergelar mahasiswa banyak pengalaman telah aku perolehi.. aku lebih mengenal erti sebuah kehidupan, dunia relealiti (macam xnah knl be4 ni..hehe).. itu semua di dalam aspek sosial..

tetapi di dalam aspek akedemik.. aku merasakan aku datang ke universiti ini bukan untuk belajar.. entahlah.. mungkin sebab itu kalau hendak di bandingkan keputusan peperiksaan semasa di sekolah dengan di universiti sangat berbeza.. betul kata seorang penyarah dari PPSP (xyah gtau nama dia, tpi dak biomed mesti tau).. beliau kata pelajar kat universiti ini semua bodoh dulu dekat sekolah cemerlang.. kata seorang pensyarah lagi pelajar sekarang lebih suka keseronokan dari belajar..

aku pun tak tahu setiap kali masuk semester baru mesti berazam hendak balajar awal itu ini, tapi akhirnya, kecundang juga.. diam tidak diam aku dah sampai ke tahun akhir..

ooo0ooo0ooo0ooo0ooo0ooo0ooo0ooo0ooo0ooo0ooo0ooo
terkejut berok.. hahaha
ooo0ooo0ooo0ooo0ooo0ooo0ooo0ooo0ooo0ooo0ooo0ooo

eh eh macam terlajur pula aku bercerita, sebenarnya tajuk catatan ini "wah terkejut" aku tulis untuk bercerita pasal lain bukan pasal terkejut dah nak tahun akhir.. sebenarnya aku terkejut pada "new born bloger".. bayi lagi link dia NURUL ..

haha aku betul2 terkejut tetiba ada komentar yang tidak di kenali, bila tengok-tengok terus terkejut.. haha kepada NURUL aku wat entry ini khas tuk ko.. haha selamat menjadi penulis.. jangan malas nak "update" pula ye...

wasallam ~(@_,@)~

Jumaat, 23 April 2010

Mungkinkah Terjadi???

4/23/2010 06:25:00 PTG

salam..

lamanya masa nih berlalu.. orang lain dah bersiap2 nak pulang dah tapi aku baru habis satu subjek.. ada 4 subjek lagi perlu aku duduki..

semalam aku pergi jalan-jalan.. seperti tahun lepas... selepas tu layan satu "movie" dekat situ.. lupa dah tajuk dia.. seronok betul.. sakit perut aku ketawa.. hilang tekanan peperiksaan sebentar..

haiss tengah-tengah kebosanan nak tunggu peperiksaan seterusnya ini jom layan lagu ini.. teringat aku pada satu tahun y ang lalu.. lagu nih mengamit memori lukaku (ecece)..

luahan hatiku (bengong exam jdi gni r):


Mungkinkah Terjadi

Artist: Spider

Seringkali hati bertanya
Tiap saat kita bersama
Sampai bilaku harus memendam rasa

Tak pernah aku merasai
Bibir terkunci
Jiwa bergelora rasa tak percaya
Adakah ku bermimpi
Mimpi di siang hari

Dirimu... telah lama ku nantikan
Wajah yang bermain
Di mimpi-mimpiku
Hidupku.. kini bagaikan penjara
Tanpamu di sisi tak bermakna oh..oh..

Mungkinkah akan terjadi
Dirimu aku miliki
Berilah tanda kepastianmu
Namun jika tak tercapai
Harapanku
Selama hayat dirimu tetapku sanjungi

KREDIT: http://www.ilirik.com/spider_--_mungkinkah_terjadi.html

wasalam ~(@_,@)~

Jumaat, 16 April 2010

Akhirnya..

4/16/2010 03:03:00 PG

salam..

tadi ada taklimat latihan industri

akhirnya aku dapat juga surat pengesahan

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

dengan itu pastilah aku akan membuat latihan industri di PPSK (pusat pengajian sains kajihayat)

permohonan desasiswa pun dah berjaya

lelaki tinggal di Fajar Harapan

Perempuan di Saujana

tapi yang perempuan hendak tukar sebab jauh dan mahal RM 4 sehari.. kami Rm 2.70

harapan aku, aku akan buat yang terbaik untuk latihan industri ini dan mengambil sebanyak mungkin pengalaman..

sebab itu adalam matlamat aku.. aku ingin sangat menjadi pengkaji (researcher) yang berjaya

isyaAllah..

mutiara kata:

"Matlamat adalah kompas kehidupan. Hidup tanpa matlamat umpama kapal tanpa nakhoda, hanyut di tengah lautan. Terumbang-ambing dipukul arus dan gelombang kehidupan. Jika bernasib baik, terdamparlah ia di tepian, jika nasibnya malang, maka hanyutlah ia dan terus dipukul ombak dan badai yang akhirnya akan karam".

di kesempatan ini juga.. aku ingin mengucapkan SELAMAT MENDUDUKI PEPERIKSAAN & GUD LUCK!!!

Wasallam ~(@_,@)~

Jumaat, 9 April 2010

Laporan makmal hilang

4/09/2010 12:58:00 PG


Salam..

huhu memang malang nasib aku hari ini.. hari adalah OSPE parasitologi dan tarikh akhir menghantar laporan makmal..

sebenarnya bukan tidak boleh hantar lambat tetapi dah berazam semester ini nak hantar laporan makmal ikut tarikh akhirnya.. haha.. semester lepas dah pernah hantar lewat laporan makmal bank darah.. tapi pensyarah ini baik dia tak kisah janji hantar..

ok sebenarnya nak cerita pasal laporan makmal aku yang hilang.. tadi selepas aku tamat menjawab soalan OSPE (best soalan OSPE nih agak boleh jawab dan hampir keseluruhan cacing2 itu aku kenal..haha) aku pun pergilah ke tempat simpanan fail aku.. aku simpan laporan makmal aku kat situ.. sebenarnya 2 laporan makmal perlu di hantar. selepas aku ambik satu laporan makmal (parasitologi) dan yang satu lagi ditinggalkan dalam fail (hematologi)..

selepas itu aku pun balik lah semula untuk ambil laporan makmal yang satu ini untuk di "bind" kan.. tetiba aku tengok fail aku dah hilang.. aduh aku pun mencari2 lah di serata tempat dan bertanya orang2 kot2 mereka nampak..hampanya aku tetap tidak jumpa.. aku menjadi buntu sebab LM (laporan makmal) itu perlu di hantar hari ini kan tetapi hari sudah petang dan aku ada kelas forensik sains pukul 4.. waktu itu 3.30 petang..

mahu tidak mahu terpaksalah aku pulang ke bilik dan mencetak salinan baru.. nasib baik aku ada simpan "softcopy".. balik bilik dan cetaklah.. penat sangat.. dah lah aku tidur lambat nak siapkan LM tu di tambah pula mengulang kaji OSPE parasit.. selepas mencetak aku pun pergi untuk "binding" dan seterusnya menghantarnya..

pada masa itu jam sudah pukul 4.15..alamak dah lewat untuk ke kelas.. kalau aku tidak pergi rasa rugi sebab itu kelas terakhir.. jadi aku pun pergi. sampai di situ ketika aku hendak masuk, kerusi sudah penuh.. aduh dah lewat segan pula nak ambil kerusi tambahan. jadi aku pun terpaksa ponteng.. malang2

kepada sesiapa yang terambil fail itu pulangkanlah.. takan fail yang buruk itu pun nak ambilkan?? huhu..

Wasallam ~(@_,@)~

Isnin, 5 April 2010

Latihan Industri

4/05/2010 10:52:00 PTG


Salam...

wah minggu nih memang sibuk dengan OSPE.. tapi aku nak update juga blog nih nanti bersarang pula.. peperiksaan akhir aku bermula dari 19 april sampai 2 mei 2010.. dan cuti nih semestinya aku tidak bercuti.. huhu

latihan industri aku bermula dari 9 mei 2010 hingga bulan 9 julai 2010.. lebih kurang dua bulan.. aku membuat pilihan untuk menjalankan latihan industri ini berdekatan dengan rumah aku sahaja.. nanti boleh jimat belanja sebab kali ini PPSK tidak menyediakan elaun sara hidup untuk pelajar yang akan menjalankan latihan industri..

jadi tempat yang palin dekat dengan rumah aku adalah USM Penang.. kami semua lebih kurang 8 orang yang akan menjalani LI di situ.. siswa 2 orang dan siswi 6 orang.. aku dan rakan sepejuangan aku di tempatkan di Pusat Pengajian Sains Biologi USM.. kami berada di bawah Prof. Madya Dr. Mohd. Razip Samian...

di bawah ini ada sedikit ringkasan berkenaan dengan projeknya:

The research in my laboratory centres around 2 themes: 1) molecular genetics of bioplastic (polyhydroxyalkanoic acid, PHA) production in Pseudomonas sp.USM 4-55 and 2) structural biology of proteins.

We have already cloned key enzymes (phaC1, phaC2, phaZ and phaG) of PHA metabolism. We are currently characterising the phaC1 and phaC2 further. Production of transgenic plant producing PHA is another objective we are working on.

Structure and function studies on proteins is a new field that we embarked on. Currently we are working on the protease and lipase of psychrotolerant isolates from Antartica. We hope to clone the genes which would enable us to produce the amount required for structural studies. In collaboration with other investigators, we are also studying computer simulation of protein molecules.

In addition to the 2 major themes above, there are also projects on overexpression of proteins in Pichia pastoris and Bacillus megaterium.

Collaborators

RIKEN, Japan

ramai kawan-kawan aku buat di merata-rata tempat.. lagipun inilah sahaja peluang yang ada untuk menimba pengalaman belajar di tempat lain dan sebab itu aku tidak mahu membuat LI di kampus aku USMKK..

wasalam ~(@_,@)~

Selasa, 23 Mac 2010

Wah jadi model!!

3/23/2010 12:36:00 PG

Salam..

*************************************************************************************
catwalk
*************************************************************************************

haha.. memang lawak.. tetiba aku boleh jadi model.. masuk pertunjukan fesyen..

pada majlis makan malam bioperubatan yang diadakan pada 20 mac lalu aku telah masuk pertandingan pertunjukan fesyen.. ini semua sebab penglibatan yang agak kurang, jadi kami pihak penganjur terpaksalah masuk.. pasangan aku YHo.. haha

nih beberapa snap.. yang nih saja buat masa sekarang aku sempat upload.. tengaklah model ini, pakaian murah-murah ja pun aku pakai.. semua termasuk kasut dan asesori tambahan dalam RM 100 ++... yang budak2 perempuan lagi lah.. ada yang mencecah 200 isk2.. grad lah punya pasal.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~












~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ok2 nak sambung study.. CA, OSPE, report, byk lagi lah kerja..

Wasallam ~(@_,@)~

Ahad, 21 Mac 2010

First time masuk tarian..

3/21/2010 02:56:00 PTG

Salam..

adoi macam manalah aku boleh terlibat dalam tarian nih.. haha.. nih semua untuk persembahan malam bioperubatan lah.. setiap year di wajibkan membuat persembahan.. kami tahun tiga terbahagi kepada 2 persembahan.. yang pertama sketsa.. dan aku masuk tarian korea..

aduh memang lah 1st time.. aku tak pernah pun menari sebelum nih.. tetiba aku masuk tarian korea lak tuh.. kalau start dengan makyong, zapin dulu tak apa juga.. hoho

rasa malu pulak membuat tarian, aku rasa akulah yang memburukkan tarian kami.. sebab aku punya langkah banyak tersasar... huhu

akhirnya semalam aku berjaya juga buat.. tetapi masih juga ada kesilapan kecil.. tapi keseronokan punya pasal, rasa malu tuh pun hilang.. haha

ok.. (presentation2)

wasallam ~(@_,@)~

Sibuknya

3/21/2010 02:51:00 PTG

Salam..

hmm akhirnya berakhir jugak malam bioperubatan.. sangat sibuk untuk menjayakannya.. syukur semuanya berjalan lancar..

seterusnya aku kena siapkan presentation untuk esok.. mungkin malam nih tak tido kot.. adoi..

nasib baik juga aku menolak tawaran untuk ke pertandingan taekwondo UiTM machang.. rasa rugi pulak tak pergi.. mungkin aku boleh mendapat pingat.. tapi tak apalah aku kena siapkan preparation untuk malam tuh..

dah tak mahu bercerita panjang nanti lepas CA forensik aku akan cerita pasal malam bioperubatan tuh..

Wasallam ~(@_,@)~

Ahad, 14 Mac 2010

lucu-lucu jumpa artis

3/14/2010 04:25:00 PTG


Salam...

kali nih aku berasa malas nak buat pengenalan macam tulisan-tulisan lepas.. kali ni nak tulis pendek2 sahaja..

hari jumaat 12 mac aku bertolak ke Kuala Terengganu untuk kejohanan taekwondo terbuka.. kami bertolah lebih kurang pukul 9 pagi.. sampai di sana lebih kurang pukul 12.50 t.hari..

sampai sahaja di sana kami di bawa ke tempat penginapan.. aduh igat tempat tu oklah upanya teruk nya... dah lah jauh dari stadium tuh.. isk.. kat situ pula terpaksa bersesak-sesak dengan ramai lagi lebih kurang 10 dengan bilik dorm yg kecil dan panas..

petang tuh pula kedai semua tutup.. kedai2 lain jauh sangat dari situ.. lapar bukan main lagi.. sebab dari pagi tidak menjamah apa-apa pun takut berat naik.. yela berat aku dah la sipi2 lagi nak ke kategori lain... klu bertambah terpaksalah aku ubah ke kategori lain dan mungkin aku akan di singkirkan dari kejohanan.. huhu

jadi aku pun berjalan2lah dengan kawan2 lain ke sebuah stesen minyak.. samapai di situ stesen minyak tuh tengak buat majlis ape plak tah.. Shell.. isk dah lah kami lapar.. jadi aku tengok2 dia buku kedai dia tuh.. akmi pun xkira lah di wat ape ka kami redah masuk.. lapar nih..

rupa2 nya stesen minyak tuh wat sesi promosi bersama seorang artis.. artis apa jadi aku pun tengok lah.. lah rupanya Fahrin Ahmad.. aduh popular gak mamat nih.. malu aku.. dah ramai org duk sibuk2 nak bergambar gan dia, yg ditorang nih pulah duk sibuk2 makan maggi kat situ.. haha.. memang malu nasib bek dia tak tengok kami dan orang newpaper tu x ambil gambar.. aku tengok besar giler mamat nih.. gemuk jugak nampak.. haha.. besa r jadi artis rmai peminat..

tulah peristiwa yg pelik berlaku.. bayak lagi aku nak cerita nih.. lawatan ke KT and masa kejohanan itu.. anntilah.. masih penat nih.. ok

wasallam ~(@_,@)~

Isnin, 8 Mac 2010

Blogger USM

3/08/2010 03:22:00 PTG

Salam..

kali aku tidak mahu bercerita panjang.. banyak betul kerja minggu ini dan seterusnya.. minggu ini:

1. kena hantar report
2. uruskan jemputan untuk dinner biomed
3. persediaan untuk kejohanan taekwondo di Kuala Terengganu
4. study untuk CA (nasib ditunda)
5. Study OSPE
6. latihan tarian untuk persembahan dinner
7. persediaan presentation
8. kerja kursus
9. byk lagi (tgk plan yg tidak terikut2 ini)


kata pendek dah panjang pula aku menulis nih.. ok2 kembali ke tajuk utama.. nih aku nak ajar korang2 yang pelajar usm supaya menjadi bloger usm.. tengok aku dah ada badge dia.. terima kasih kepada guru yang mengajar aku kak nad..

nih aku turunkan ilmu dia kat korang.. cara2 meletakkan badge (lencana) bloger usm:

1. buka papan pemuka (dashboard)
2. pergi ke reka letak (layout)
3. pergi ke edit html (BI pun sama kot)
4. di ruangan edit templat pergi ke bawah sekali sehingga anda jumpa perkataan < /body >
5. selepas jumpa salin dan tampalkan ini:

sebelum perkataan < /body > tersebut.
6. tengok pratonton (preview).
7. jika anda dapat melihat ini:


maksudnya anda telah berjaya
8. klik simpan (save) dan anda telah berjaya.. yahoo!!!!!!!

Special Thank to ~MereLy Me~ (http://only-me2you.blogspot.com/)

selamat mencuba.. klu tidak berjaya hubungi lah ye.. haha

Wasalam ~(@_,@)~

Isnin, 22 Februari 2010

my friend (s)

2/22/2010 03:33:00 PTG


salam..

kawan?? seronokan kalau kita ada ramai kawan.. tapi ada orang cakap kawan ketawa senang di cari, kawan menangis susah nak jumpa.. tapi takan kita nak menangis sama-samakan?? hoho

anda-anda rasa macammana?? hmm sebenarnya kalau kita ramai kawan.. susah hendak menjaga hati setiap kawan kita.. kadang-kadang secara tidak sengaja kita melukakan hati kawan kita..

sahabat?? apa bezanya?? kalau kita berkawan sehingga jadi sahabat.. apabila ada sedikit salah paham.. alamatnya sukar nak di pulihkan semula.. pernahkah anda-anda mengalaminya??

entahlah.. mungkin aku masih belum mahir dan persahabatan.. aku tidak tahu macam mana nak puaskan hati semua kawan-kawan aku.. aku dah buat yang terbaik.. berusaha untuk tidak menyingong dan mencalarkan hati mereka.. tapi aku manusia biasa tidak lepas dari melakukan kesilapan..

anda-anda yang mahir dalam persahabatan.. bantulah aku.. aku dah tidak tahu mahu buat bagaimana?? munkin akukah yang salah dalam mengenali kawan-kawan aku.. entahlah..

wasallam ~(@_,@)~

Jumaat, 19 Februari 2010

Dari Tak Bai ke Bukit Bunga

2/19/2010 09:27:00 PTG


Salam..

semalam aku berjalan lagi.. haiss dahlah kerja banyak tak siap lagi.. seperti dalam tajuk, aku pergi ke sepadan Tak Bai dan ke Bukit Bunga.. pejalanan semalam lebih kurang 214 km.. wah.. kalau ikut-ikut kan dah boleh sampai ke Grek dan balik ke rumah aku.. hoho

inilah Tak Bai

buat apa lah aku pergi situ?? sebenarnya inilah tujuan utama aku tidak balik ke rumah cuti ini.. aku dah janji untuk membawa teman aku ini bersiar-siar .. teman aku ini adalah bekas rakan sekelas aku H2T1 semester 2.. sejak kami berpisah dari kolej matrikulasi kedah, inilah kali pertama kami berjumpa.. eh kenapa aku letak semester 2..

kami semasa di KMK semester 1 dan 2 adalah berlainan tutorian dan praktikum.. aku semasa semester 1 di Hayat 4 tutorial 2 (H4T2) dan semester 2 di H2T1... mungkin pengarah kolej kami masa itu ingin mewujudkan intergrasi kot.. tapi bagus juga ramai kawan dan kenalan walaupun jumlah pelajar yang ramai lebih kurang 2800 orang di KMK..

selepas kami berjumpa di Pakson.. kami ke KBMall.. solat dan makan.. selepas itu kami ke Galeri Tengku Anis.. ramai orang kelantan tidak mengetahu akan kewujudannya.. ia terletak di penghujung kelantan.. di muara sungai golok yang memisahkan Malaysia dan Thailand.. cantik pemandangan dia...

ini yang aku jumpa mula-mula sekali

lebih kurang pukul 4.30 baru kami bertolak pulang.. disebabkan jalan yang terlalu sesak.. kami sampai lambat di kb.. jadi bas untuk kawan aku balik itu pun tiada.. alamak.. macam mana nak buat??atas faktor keselamatan dan keadaan yang sedemikian aku pun mengambil keputusan untuk menghantarnya ke rumah.. kat rumah dia?? huh di hujung kelantan juga di bukit bunga hampir ke jeli sempadan Thailand dan Perak...

ini muara sungai golok

lebih kurang pukull 9 baru kami tiba di rumahnya bersama rakan aku.. kalau aku tiada teman mahu takut juga.. jalan dah lah gelap-gelita.. sampai di sana takut juga aku melihat ibubapanya.. manataknya sampai malam2 begini baru hantar anak dia pulang.. hoho.. tapi mereka baik ajak kami untuk makan malam bersama.. aku segan tapi akhirnya mengalah juga..

ini hutan harry potter.. haha byk giler kat si 2

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ini kami (sorang lg lelaki ambik gambar)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

selepas itu kami bertolah pulang pukul 11 mlm barulah sampai di kubang kerian.. kami singgah di KFC untuk makan tadi tak kenyang bukan apa malu dan takut kalau kami di situ lebih lama, lambat lah kami pulang...

ini lah pengalaman pertama menjelajah dari timur kelantan ke barat kelantan.. hoho..

Wasallam ~(@_,@)~

Khamis, 18 Februari 2010

impian..

2/18/2010 12:02:00 PG


salam...

petang tadi aku pergi joging.. lama dah aku berhenti.. semasa aku joging aku terlihat awan.. selepas itu aku terpikir, kenapa orang selalu kaitkan impian seperti mencapai awan.. mungkin awan itu tinggi dan sukar untuk di capai sama seperti perilaku impian..

semua orang ada impiankan?? aku pun.. kalaulah kita dapat kecapi impian itu tidak kiralah besar atau pun kecil impian kita.. kita pasti akan gembira.. malah kejayaan itulah yang bermakna.. walaupun kecil contoh impian hendak makan buat "strawberry", klu kita dapat makan kita akan rasa gembira sangat walaupun hanyalah "strawberry"..

impian kadang-kadang sesuatu yang kita sukar untuk kecapinya.. seperti awan itu.. selama ini impian aku belum pernah tercapai.. munkin impian aku terlampau tinggi, entahlah..

haha.. aku pun tak tau kenapa aku nak tulis pasal impian ini.. aku berharap sangat suatu masa nanti impian aku akan jadi kenyataan dan begitu juga dengan impian anda-anda semua.. apa-apa pun kita kena usaha untuk mencapainya.. kalau kita hentak mencapai awan, kita kena usaha untuk mencipta sesuatu untuk terbang..

mesti korang ketawa dengan entri kali ini.. biarlah yang penting inilah yang mengangu fikiran ku sekarang "IMPIAN"..

Wasalam ~(@_,@)~

Selasa, 16 Februari 2010

Kenduri lagi...

2/16/2010 03:08:00 PTG



salam..

banyak betul kenduri di masa-masa cuti ini.. aku ingat aku nak rehat hari ini rupanya ada kenduri lagi.. hoho..

tapi kul 10.30 aku pergi ke rumah kawan kepada kawan aku.. dia buat aqikah anak saudara dia.. aku makan roti jala dan kuzi.. sedap..

selepas itu aku pula ke rumah kawan kepada kawan aku juga.. kali ini kenduri kawin abang dia.. memang kenyang..
dah beberapa hari aku makan kenduri di kelantan ini baru aku tau.. kenduri di sini berbeeza sedikit dengan kenduri di tempat aku.. kat sini orang yang datang ke rumah kenduri memberi hadiah sebagai buah tangan kepada tuan rumah mahupun pengantin.. tetapi di tempat aku, kami memberi sumbangan duit..

oklah banyak ini sahaja aku nak cerita.. nak sambung buat kerja-kerja.. haha

wasalam ~(@_,@)~

Isnin, 15 Februari 2010

Ampau..

2/15/2010 11:01:00 PTG




Salam..

semalam.. aku pergi ke rumah kenduri lagi.. kali ini kakak kepada kosmate aku kahwin.. pergi make gulai... haha.. aku igat ape lah pergi makan gulai rupanya ia bermaksud pergi makan keduri.. itu adalah loghat kelantan.. haha

pada mulanya kami rancang hendak pergi awal sebab nak tolong apa2 yang patut tapi tidak berkesempatan kami bertolah agak lewat lebih kurang pukul 12 tgh hari.. sampai sahaja kami terus makan.. selepas itu kami lepak sekejap dan tolong apa2 yang patut.. lebih kurang pukul 2 baru pulang..

kami tidak pulang terus tetapi melencong pula ke kbmall.. haha.. saja nak habiskan masa.. minum2.. masa itu kat kbmall ada wardina n penulis novel ayat2 cinta.. diorang beri ceramah pasal idola artis dalam masyarakat remaja sekarang..

.........................................................................................................................................................................

tadi pukul 2 lebih camtu.. kami (geng yang tak balik cuti) + yang tinggal di kelantan pergi peraya ke rumah pensyarah kami Dr. Lim Boon Huat... dia baik sangat.. sebenarnya dia juga adalah Penasihat Akedemik kepada aku dan beberapa rakan aku yang lain..

kami semua pergi dengan 3 buah kenderaan.. kami pun bertolak lah ke destinasi.. pada mulanya kami tersesat, tapi tidaklah teruk, tidak lama kemudian kami pun jumpalah rumah dr lim..

dr lim pun panggil kami.. dia cakap masuk-masuk makan jangan risau masakan ini ustazah yang masak.. haha.. tergelak juga aku di buatnya..

pas tu hah tengok ini:

jengjeng2

~
~
~
---------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------
~
~
~

haha.. sila jangan cemburu ye.. ini lah yang di tunggu-tunggu.. haha

...........................................................................................................................................................................

esok.. aku akan memulakan hidup seperti biasa... terpaksa makan tengah hari setelah 3 hari berturutan makan percuma.. haha.. mungkin esok aku akan mengulang kaji nota kuliah dan membuat kerja-kerja yang terbengkalai.. isyaAllah..

oklah nantikan cerita-cerita aku di masa cuti ini ye.. masa nih pun yang ada kesempatan untuk aku menulis blog ini..haha

Wasallam... ~(@_,@)~

Ahad, 14 Februari 2010

Ke hujung kelantan

2/14/2010 07:25:00 PTG


salam..

kebosanan makin hilang.. dah cuti-cuti malaysia pun bermula.. memang agak menyeronokan bila tidak balik.. kalau aku balik ke rumah pun. aku akan terperap sahaja di rumah makan tidur dan menonton televisyen.. macam anak dara rupanya.. bukan aku tidak mahu keluar jalan-jalan tetapi aku kekurangan kawan di kampung.. semua masing-masing sibuk..

13 feb: aku pergi ke kenduri seorang pekerja di Unit Kemudahan Akademik & Sokongan Teknikal (UKAST) USMKK.. agak seronok aku ke situ.. kami bertolak awal ke situ.. yelah takut sesat kerana hanya berpandukan peta plan yang terdapat dalam kad jemputan.. tidak di sangka rupanya kami TERsampai awal.. masa tiada lagi tetamu lain.. kami pun agak malu untuk masuk

jadi untuk mengisi masa yang ada kami bercadang pergi ke satu kawasan air terjun aku pun lupa apa nama tempatnya tapi berdekatanlah dengan rumah kenduri itu.. agak cantik pemandangan di situ.. tidak lama kami di situ setelah minum kami pun berankat ke rumah kenduri itu..

......................................................................................................................................................................

selepas solat kami bercadang pula ke keting.. kat situ ada galeri tunku anis.. kawasan itu adalah muara sungai sempadan antara Malaysia dan Thailand.. kami dapat melihat Thailand di seberang sana.. sangat cantik tempat itu...

dan apa lagi inilah aktiviti yang selalu di lakukan di tempat-tempat begini:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
setelah selesai aktiviti tersebut kami makan-makan ringan sambil menikmati teruan angin laut yang mendayu-dayu menyusup karbuku yang kosong.. puyoh koya ayat.. haha

dan

selepas ini ada lagi aktiviti seterusnya.. nantikan..

Wasallam ~(@_,@)~

Jumaat, 12 Februari 2010

Perlu balik kah???

2/12/2010 04:58:00 PTG


Salam..

hari aku kebosanan.. ramai kawan-kawan dah pun meninggal.. eh meninggalkan USM.. haha.. pagi-pagi lagi kesunyian telah meratap diriku.. ohhh.. mungkin esok dan lusa USM akan bertambah sunyi kerana makin ramai penghuninya akan pulang ke rumah...

aku?? aku?? aku di sini sahaja... bukan tidak mahu balik, cuma aku ingin merasai suasana USM dikala cuti.. hehe (bajet betul) pada mulanya aku becadang tidak mahu pulang.. sebab??

begini, pada 22 hingga 24 Jan lalu aku telah pulang ke rumah.. seperti yang aku ceritakan dalam catatan sebelum ini.. untuk menjimatkan duit pun salah satu alasannya.. aku perlu sangat-sangat berjimat semester ini kerana cuti nanti aku akan menjalani latihan industri.. elaun pun akan lambat diberikan.. jadi perlulah sedikit simpanan.. aku juga bercadang ingin menghadiri majlis perkahwinan kakak atau abang seorang rakan sekursusku.. majlis itu berlangsung hari ahad ini..

dan..dan.. sekarang.. baru beberapa jam di USM aku dah mula rasa sakit rumah (homesick bak kata omputih).. huhu.. jadi semalam aku pun pergilah mencari sekeping tiket.. alangkah sedihnya tiket telahpun kehabisan..

dipendekan cerita terpaksalah aku mengharungi sakit rumah ini berseorangan.. sebenarnya aku telah mengalami sakit rumah ini pada tahun satu dahulu.. waktu itu aku tidah pulang untuk raya haji.. lagilah menyedihkan.. kami juga masa itu terpaksa makan di kfc sahaja, maklumlah raya siapa yang ingin membuka gerai makanan kan??

sejarah lama berulang lagi.. tetapi aku akan cuba kerana mungkin satu masa nanti kita akan menghadapi suasana sekemikian.. jadi ini adalah salah satu latihan yang akan aku jalani..

kepada semua: SELAMAT BERCUTI & SELAMAT TAHUN BARU CINA

p/s: anda-anda rasa patutkah saya balik???

Wasallam ~(@_,@)~

Rabu, 10 Februari 2010

Airmata Kasih

2/10/2010 03:47:00 PTG

Ku layarkan bahtera ini
Kerna di dada terpatri cinta yang suci
Siapa sudi bertanya
Luka di hati adakah menitis lagi

Mengalir dalam jiwa
Tidak kelihatan di pandangan mata ooo...
Menerjang ruang rongga kosong tiba-tiba
Madu kasih tidak kesampaian oh...

Airmata...
Tidak kan bisa merubah perjanjian
Andai kasih...
Harus berpisah kecundang di tengah jalan
Apakah...
Kita terpaksa berkorban demi cinta
Sampai masa...
Yang menentukan tangisan akan reda semula

Airmata tidak kan bisa
Merubah perjanjian
Sampai masa yang menentukan
Bahgia 'kan menjelma semula
(nukilan ku) hehe

Sabtu, 6 Februari 2010

Satu hari off...

2/06/2010 01:31:00 PTG

Salam..

dalam kesibukan CA dan laporan makmal yang mendatang aku masih boleh cuti satu hari..petang semalam selepas solat jumaat aku dengan kawan-kawan, syazwan dan tiga orang lagi keluar bercuti satu hari..

tujuannya sebab kecewa tidak dapat ke ipoh, walaupun aku berasal dari negeri Perak Darull Ridzuan, tapi tempat aku jauh dari Ipoh lebih kurang 150 km.. jadi jarang-jaranglah aku dapat pergi ke sana..di samping itu aku membuat membeli-belah secara tinkap untuk pakaian makan malam bioperubatan bertemakan "tiru gaya artis"...

selepas itu kami melengcong pula ke pantai cahaya bulan (dahulunya pantai cinta berahi).. bukanlah kali pertama pergi tetapi saja nak menghabiskan masa di samping menenangkan fikiran.. kami makan-makan di situ juga..

lepas itu kami kembali semula ke KB Mall nak beli pakaian untuk malam itu tetapi ada masalah terpaksa membatlkan hasrat hendah membelinya. apa boleh buat...

sekian.. mungkin cuti nih akan di manfaatkan lagi.. haha.. tapi tulah.. macam tidak jadi sahaja sebab kawan aku sorang tu malas pula nak bawa aku jalan-jalan cuti nih.. emm harap2 nanti dia ubah hati jadi rajin.. hehe selamat berCA...

wasallam ~(@_,@)~

Selasa, 26 Januari 2010

USM Open Taekwondo Championship

1/26/2010 10:20:00 PTG


salam

lama dah aku x menulis dalam blog aku nih sebab sibuk sangat dengan mencari-cari tempat untuk latihan industri dan menncari-cari penasihat untuk projek tahun akhir... eh sedar tak sedar aku dah pun nak masuk ke tahun akhir rupanya.. haha

emm bukan pasal projek tahun akhir yang aku nak cerita pada catatan kali ini tetapi berkenaan dengan pertandingan terbuka taekwondo USM.. pertandingan ini adakan pada 22 hingga 24 jan lalu.. aku terpaksa ponteng kelas hari ahad lalu.. haha

tempat pertandingan itu adalah di dewan utama kampus kejuruteraan USM.. kampus ini terletak di transkerian dan berjiran dengan parit buntar kampung halamanku.. hehe.. jadi bila ada tawaran untuk menyertai pertandingan ini aku pun tanpa berfikir terus bersetuju untuk masuk sebab boleh balik ke rumah aku..

hari pertama jumaat kami sampai lebih kurang pukul 7 pagi selepas bertolah dari usmkk pukul 10 mlm lebih kurang sama dengan rombongan ke genting highland.. selepas itu kami di tunjukkan tempat penginapan.. aku hanya tinggal sekejap sahaja dan pada petang itu aku terus balik ke rumah dah bermalam di rumah sahaja...

hari pertama adalah untuk menimbang berat untuk menentukan kategori pertandingan.. selepas aktiviti tersebut aku dan yang lain bersial-sial terutama ke school of aerospace sebab kat situ banyak model jet pejuang, kapal terbang dan helicopter.

malam itu kami pergi ke karoke.. pada mulanya aku ingat hendak ke pasific penang, rupanya hanya berkaroke dan pusat karoke itu pula depan rumah aku sahaja... isk tapi tidak mengapa sebab aku boleh menjadi pemandu pelancong untuk kawan2 aku.. banyak juga lagu yg kami nyanyi sampai sakit tengkak.. haha

hari sabtu adalah kategori wanita, jadi aku dan hakim hanya jadi penyokong sahaja.. asma di belasah teruk haha, haida menang emas, atik perak dan ain gangsa.. low pula tanpa pingat.. perasmian jg pada hari yg sama oleh TNC HEPP Prof. Omar Osman...

hari ahad baru aku bertanding dengan hakim.. pagi2 lagi aku dah sampai, joging sikit untuk panas kan badan dan membuat senaman rengangan.. selepas itu aku pergi menyemak senarai peserta untuk kategori aku, ada 5 orang dan aku perlu menang satu kali untuk dapat gangsa. sapai giliran aku aku pun lawan.. lawan aku dari UPNM.. diorang army takut aku, kena belasah.. aku pun cuba sebaik mungkin.. penat betul aku berusaha untuk mendapatkan mata.. akhirnya aku tewas jua..

selepas itu hakim bertanding.. petangnya kami pun bersiap-siap untuk pulang.. kami bertolak pulang pkul 2..30 ptg dan sampai di usmkk 10 mlm.. aku mengalami kecederaan di kaki, capek2 juga dibuatnya dan bengkak juga di kaki.. hakim lagi la hingga berbalut kakinya..

tulah pengalaman ke dua aku masuk bertanding dalam sukan taekwondo.. aku rasa seronok sangat walaupun tidak mendapat sebarang pinggat untuk kali ini... aku akan terus menyertainya pada masa akan datang..

wasalam ~(@_,@)~